Lajv på museum

Museum är en fantastisk plats att använda lajv på! Här kan vi skapa upplevelser genom att deltagarna får spela historiska personer i historiska miljöer. Det kan ske via interaktiva uppdrag från en app, hemsida eller skyltar på plats. Blanda dessa sätt och det finns något för alla att uppleva, samtidigt som museets utställningar levandegörs för alla sinnen.

Oavsett om ni vill har spökvandringar, lajv i museet som en lovaktivitet eller hitta ett nytt sätt för era besökare att uppleva era utställningar så kan vi hjälpa er att utforma interaktiva museibesök utifrån museets inriktning och utbilda er personal. Här följer ett exempel på ett paket framtaget för museum:

Spökväktarna

Ett spännande spöklajv efter mörkrets inbrott.

Har du alltid undrat vad som händer på museet när vakten har släck, låst och gått hem? Nu kan du själv ta reda på museets alla hemligheter! Vilka spöken gömmer sig i de mörka salarna? Museets osynliga invånare är hotade av den onda Spökjägaren som vill fördriva museets spöken från deras hem! Vad som sedan sker är upp till dig!

Spöket Lina röra sig fram genom muséets korridorer. Hon funderade för sig själv: Det var länge sen hon var levande och det borde väl inte spela någon roll varför hon dog längre? Ja visst, att hon mindes en galgbacke kunde betyda att hon haft ihjäl någon men det kunde ju lika gärna vara att hon blivit dödad. Fast det kunde kanske vara bra att veta i och förs… Längre hinner hon inte tänka förens hon hör ett konstig ljud. “DÄR!” ropar någon men innan hon hinner reagera känner hon hur hon blir helt förstelnad. Fram kliver spökjägaren och skrockar gott. “Nu fick vi allt tag på ett! Nu ska vi se om vi inte kan få det att tala…”

Paketets tema och innehåll:

Paketet handlar om att på ett roligt och spännande sätt komma i kontakt med museets föremål och reflektera kring sin lokala historia. Det anpassas till de föremål och de berättelser som är relevanta för museets bakgrund. Vi har dräkter till alla deltagarna och den rekvisita som behövs.

Tidsåtgång:
Ett eftermiddag/kvällslajv på ca 4-5 timmar inklusive förberedelser för deltagarna.

Målgrupp:
9-13 åringar.

Antal deltagare:
10-25 stycken per speltilfälle. Kan justeras om behov finns.

Lokalbehov:
Inne bland utställningarna på museet på kvällstid efter stängning.

Vuxna medverkande:
3-5 personer ifrån muséet som kommer få egna roller att spela. Dessa är allt ifrån historiska personer(spöken) till spökjägarassistenter.

Vi skriver utifrån era önskemål. Kontakta oss för mer info och prisinformation.

“Allt var jättekul!” – Harry 9 år

Fler exempel

Vi har fler exempel och kan också skräddarsy besökarupplevelser utifrån era önskemål och behov